6 sep. 2010

Dumlekakor och glassmuffins

Detta recept hittade jag på: sugarnspice
Dumlekakor:

Ingredienser/tillbehör:
200 gram margarin
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker1 tsk bakpulver
Dumlekola
1 ask Noblesse
Folieformar

Ställ fram margarinet en stund innan och låt det mjukna. Ställ ugnen på 175 grader.
Blanda sedan ihop margarin, vetemjöl, socker och bakpulver och låt gärna stå i kylen en stund,
under tiden kan du ställa ut folieformarna på en plåt. Rulla degen till bollar och lägg i formarna. (jag fick lite för mycket deg så det svällde över) Dela dumlekolorna på hälften och stick ner i varje boll. Ställ in i ugnen i 10-15 minuter, dumlen ska börja bubbla och kanterna vara ljust bruna. Ta ut kakorna ur ugnen och lägg en noblesse över varje kaka.

Mina blev ju inte alls lika fina som hennes, men förhoppningsvis ätbara!
'


Detta recept hittade jag på systrarnas bakblogg

Glassmuffins!

Ingredienser, muffins:2 ägg
3 dl socker
100 g smält smör
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
1½ dl vetemjöl
3-4 msk kakao

Vispa ägg och socker pösigt och blanda sedan i resten av ingredienserna. Häll i aliminiumformar och ställ in i ugnen i 175 grader, i 15 minuter. Ta ut och låt svalna, då bildas det en "svacka" som glasyren ska ligga i.


Ingredienser, "glasyr":
100 g smör
4 msk socker
2 tsk vetemjöl
1 tsk kakao1 dl grädde
1 dl mjölk

Blanda smör, socker, vetemjöl och kakao i en kastrull. När smöret har smält kan du blanda i grädden och mjölken och låta koka till en kräm i 8 - 10 minuter. (gör inte som min tabbe och låt det koka fast!) Häll sedan i det här i "svackan" och låt svalna. Du kan garnera med något fint, jag tog silverkulor som finns i nästan vilken affär som helst och ställde sedan in i frysen. Tag gärna fram dem 10-15 minuter innan servering. Jag har aldrig gjort dessa muffins förut, men jag skulle chansa på att det säkert går att äta tillsammans en klick grädde!

2 kommentarer:

mariana sa...

haha han såg så söt ut:) har två och ett halvt år kvar.. men det ska nog gå det med! haha ja, det är fan inte lätt att kliva upp och ner för en lastbil när man ha världens tjock mage i vägen! Nog jobbigt att kliva in å ur en vanlig personbil haha :)

mariana sa...

dom ville säkert bara hjälpa dig :) haha